مشروح اظهارات مهمان‌پرست در نشست هفتگي با خبرنگاران؛مطلب ارسالی ازhoha1
مشروح اظهارات مهمان‌پرست در نشست هفتگي با خبرنگاران؛مطلب ارسالی ازhoha1
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، رامين مهمان‌پرست سخنگوي وزارت خارجه كشورمان پيش از ظهر امروز سه‌شنبه در نشست هفتگي با خبرنگاران، اعياد قربان و غدير خم را به هموطنان و مسلمانان تبريك گفت.
وي در پاسخ به سؤالي در خصوص گفت‌وگوي ايران و 1+5، با بيان اينكه رايزني‌ها و تماس‌ها در اين زمينه ادامه دارد، گفت: راجع به زمان (14 آذر) به توافق رسيديم و در رابطه با بقيه جزئيات نيز به محض اينكه توافق ايجاد شود، اطلاع رساني خواهد شد.
خبرنگاري با اشاره به اظهارات محمود احمدي نژاد مبني بر اينكه ملت ايران از حقوق اساسي خود دست نخواهد كشيد، از سخنگوي وزارت خارجه پرسيد كه آيا حقوق اساسي شامل غني‌سازي اورانيوم هم مي‌شود و آيا ايران اقدام به تعليق غني سازي خواهد كرد؟ كه وي پاسخ داد: مذاكره 1+5 و مباحثي كه بايد مطرح شود توسط تيم‌هاي مذاكره كننده مورد رايزني قرار مي‌گيرد و بر اساس توافقي كه حاصل شود كارها دنبال خواهد شد.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي ادامه داد: مفهوم آمادگي طرفين براي شروع مذاكرات به اين معناست كه چارچوب‌ها در رابطه با موضوعات مورد بحث در حال شكل گرفتن است.
وي خاطرنشان كرد: اينكه رئيس جمهور اعلام كرد كه ملت ايران از حقوق اساسي خود دست نخواهد كشيد و راجع به حقوق اساسي خود با كسي مذاكره نخواهد كرد، بحثي است كه همه ملت و مسئولين ما بر آن تأكيد دارند و شامل همه حقوق در همه موارد مي‌شود.
سخنگوي وزارت خارجه در رابطه با طرح سپر دفاع موشكي ناتو و اظهارات دبيركل ناتو در اين رابطه خاطرنشان كرد: اقدامي كه به اسم ناتو در حال پيگيري است همان طرح شكست خورده قبلي آمريكا براي نصب سپر دفاع موشكي در منطقه است.
وي با بيان اينكه نيت مشكوك پشت سر اين ماجرا به نظر مي‌رسد كه نگراني كشورهاي منطقه و جهان اسلام را ايجاد كرده است، تصريح كرد: ما تهديدي براي هيچ كشوري در منطقه نيستيم و اين رژيم صهيونيستي است كه تهديد منطقه است.
به گفته مهمان‌پرست اينگونه اقدامات در راستاي تأمين منافع رژيم صهيونيستي و برخي قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي صورت مي‌گيرد.
سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: كشورهاي منطقه بايد هوشيار باشند و نگراني‌هايي كه در منطقه و جهان به وجود آمده را با هوشياري برطرف كنند.
مهمان‌پرست در رابطه با دو تبعه آلماني بازداشت شده در ايران نيز اظهار داشت: پرونده اين دو نفر در قوه قضائيه در حال رسيدگي است و بعد از مشخص شدن نتيجه رسيدگي مي‌توان اطلاع دقيقي از وضعيت آنها داد.
اقدام نامناسب صورت گرفته در مراسم افتتاحيه بازي‌هاي آسيايي در چين در استفاده از واژه مجعول به جاي خليج فارس سؤال ديگري بود كه در اين نشست پرسيده شد و مهمان‌پرست در پاسخ گفت: اين اقدام نامناسب ناراحتي مسئولان و ملت ايران را در پي داشت و بلافاصله يادداشت اعتراض آميز سفارت جمهوري اسلامي در پكن تسليم مقامات چيني شد و سفير چين نيز در تهران به وزارت خارجه احضار و تذكر لازم به آنها داده شد.
وي با تأكيد بر اينكه اين مسائل به هيچ وجه قابل توجيه نيست، اظهار داشت: ما از كشورهايي مثل چين كه عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل هستند و مدعي برقراري صلح و امنيت هستند تعجب مي‌كنيم و تأسف مي‌خوريم كه چطور مسئله‌اي كه مورد استناد تاريخي و همه اسناد بين‌المللي است به اين راحتي مورد اغفال قرار مي‌گيرد.
وي ادامه داد: توجيهاتي كه در مورد عدم مسئوليت در خصوص اين حادثه گفته مي‌شود به هيچ وجه قابل قبول نيست.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي تأكيد كرد: ما در مورد مسائلي كه مربوط به تماميت ارضي و حاكميت كشور مي‌شود به هيچ وجه كوتاه نخواهيم آمد.
مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص سفر سعد حريري نخست وزير لبنان به تهران گفت: طبق برنامه‌ريزي به عمل آمده و بر اساس توافقات اوليه به ويژه در پي سفر موفقيت آميز محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور كشورمان به لبنان قرار است سعد حريري براي پيگيري توافقات و اسناد امضا شده به ايران سفري داشته باشد كه اين موضوع در دستور كار قرار دارد.
مهمان‌پرست به زمان دقيق اين سفر اشاره‌اي نكرد.
به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، رامين مهمان‌پرست سخنگوي وزارت خارجه كشورمان امروز سه شنبه در ادامه نشست هفتگي با خبرنگاران، در پاسخ به سؤالي در خصوص برداشته شدن حصر خانگي رهبر ناراضيان برمه، مباحث مربوط به كشور ميانمار را مباحث داخلي آن كشور دانست و گفت: بايد آن مباحث را با ذكر حواشي موجود در آن كشور دنبال كرد.
مهمان‌پرست ادامه داد: جدا از اينكه اين موضوع مورد استقبال خيلي از كشورها قرار گرفته، ما نيز فكر مي‌كنيم كه برقراري دموكراسي و تعيين حق سرنوشت در هر كشوري مي‌تواند به رشد پيشرفت آن كشور كمك كند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي با بيان اينكه كشورهاي غربي و مقامات آمريكايي سالهاست مشكلات زيادي را براي مردم ميانمار به وجود آوردند كه آن صحنه‌هاي زشت و منفي را هيچ وقت پوشش نمي‌دهند، گفت: آنها سعي مي‌كنند به نكاتي اشاره كنند كه حق مردم ميانمار را تضييع كنند.
وي افزود: آن چيزي كه توسط مردم در هر كشوري دنبال شود و در تعيين حق سرنوشت آنها نقش داشته باشد مورد احترام ملت ما نيز خواهد بود.
يكي از خبرنگاران با اشاره به سفر زلمي رسول وزير خارجه افغانستان به تهران، از مهمان‌پرست پرسيد كه‌ آيا وزير خارجه افغانستان از دولت آمريكا براي دولت ايران مأموريت خاصي داشته كه وي در پاسخ سفر وزير خارجه افغانستان را براي برگزاري سومين نشست كميسيون مشترك همكاري‌هاي دو كشور عنوان كرد و افزود: موضوعات زيادي براي همكاري بين ايران و افغانستان در دستور كار داريم، به ويژه اينكه با توجه به وضعيت افغانستان و نياز به آماده سازي زيرساخت‌هاي اين كشور بايد در اين زمينه برنامه‌ريزي كرد.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي ادامه داد: فكر مي‌كنم اين سفر كمك كرد تا بتوان به صورتي مدون براي توسعه روابط برنامه‌ريزي داشت.
وي با بيان اينكه در اينگونه سفرها و ملاقات بين وزراي خارجه ممكن است بحث‌هاي منطقه‌اي مطرح شود، خطاب به آن خبرنگار گفت: به آن نكته‌اي كه اشاره كرديد (مأموريت از طرف آمريكا) بنده خبري ندارم و فكر نمي‌كنم چنين مطلبي صحت داشته باشد.
توقيف محموله سلاح در نيجريه و انتساب آن به ايران و اينكه نيجريه به دنبال شكايت از ايران در سازمان ملل است سؤال ديگري بود كه در اين نشست مطرح شد و مهمان‌پرست در پاسخ اظهار داشت: بحثي كه مطرح شده بود به كار تجاري يكي از شركت‌هايي مربوط مي‌شود كه محموله‌اي را به مقصد كشور ثالثي ارسال كرده بود كه اين موضوع سوء تفاهمي را براي دولت نيجريه به وجود آورد.
مهمان‌پرست افزود: فكر مي‌كنيم اين سوء تفاهم برطرف شده است. اين شركت اسناد كار تجاري خود را ارائه كرده و به سؤالاتي كه براي دولت نيجريه ابهام ايجاد كرده پاسخ داده است.
مهمان‌پرست بهره‌برداري بيشتر از اين موضوع و پرداختن به مسائل تبليغاتي را در راستاي فضاسازي‌هايي خواند كه برخي كشورها به دنبال برهم زدن روابط ايران با نيجريه با ساير كشورها هستند و تصريح كرد: همه بايد هوشيار باشند.
به گفته وي منافع كشورهاي آفريقايي و جمهوري اسلامي با توجه به سياست‌هايي كه توسط ايران دنبال مي‌شود حتماً با روابط خوب اين كشورها و جمهوري اسلامي تأمين خواهد شد.
وي گفت كه جمهوري اسلامي ايران در سياست خارجي خود برنامه ريزي مفصلي را براي همكاري‌هاي دوجانبه و منطقه اي با كشورهاي آفريقايي دنبال مي‌كند و ظرفيت‌هاي بالايي نيز براي همكاريها وجود دارد.
يكي از خبرنگاران نيز به اظهارات ابومازن اشاره كرد كه ايران را علت به نتيجه نرسيدن گفت‌وگوهاي فتح و حماس در دمشق برشمرده كه مهمان‌پرست در اين باره گفت: پاسخ اين مطلب روشن است، همه مي‌دانند كه علت شكست اين مذاكرات چه چيزي است.
وي افزود: ‌از ابتدا پيش‌بيني مي‌شد كه رژيم صهيونيستي پايبند به هيچ مسئله و تعهدي نباشد، آنها به دنبال تأمين حقوق ملت فلسطين نيستند و از مذاكرات سازش براي سرپوش گذاشتن براي برنامه‌هاي خود استفاده مي‌كنند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي ادامه داد: توصيه‌اي كه ما هميشه به احزاب و گروه‌هاي مختلف فلسطيني داشتيم توجه به همين نكات است. مطمئن باشند كه رژيم صهيونيستي به دنبال برقراري صلح، امنيت و تأمين حقوق مردم فلسطين نخواهد بود و بهتر است گروه‌هاي فلسطيني با وحدت نظر به دنبال تأمين حقوق خود به شكل اصولي و ريشه‌اي باشند.
مهمان‌پرست خاطرنشان كرد: اينگونه مذاكرات با طرفي كه به هيچ وجه نه مشروعيت دارد و نه قائل به اصول انساني و بين‌المللي است حتماً به نتيجه نخواهد رسيد.
خبرنگار فارس درباره بيست و هفتمين نشست گروه كاري تدوين رژيم حقوقي درياي خزر و پيشرفت‌هاي حاصله در اين زمينه سؤال كرد كه مهمان‌پرست با اشاره به برگزاري سومين نشست سران كشورهاي ساحلي خزر، 27 آبان در باكو گفت: طبق روال معمول قبل از اجلاس سران، نشست كارشناسان ارشد و نمايندگان ويژه برگزار و موضوعات مورد بحث در آنجا مورد تأكيد و توافق قرار مي‌گيرد و دستور كار اجلاس تعيين مي‌شود.
سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: طبق برنامه، اجلاس وزراي خارجه قبل از اجلاس سران تشكيل مي‌شود و آقاي رئيس جمهور علاوه بر شركت در نشست باكو با سران كشورهاي ساحلي خزر نيز ملاقات خواهد داشت.
مهمان‌پرست همچنين گفت كه احمدي نژاد يك روز قبل از اجلاس سران در باكو به منظور انجام سفر رسمي دوجانبه به آذربايجان خواهد رفت.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي توافقنامه امنيتي مربوط به خزر، سازمان همكاري‌هاي اقتصادي و مباحث مربوط به وضعيت زيست محيطي اين دريا و همچنين توافقنامه مربوط به امور شيلات را از جمله موضوعاتي خواند كه در دستور كار نشست سران در باكو قرار دارد.
يكي از خبرنگاران درباره گفت و گوها با 1+5 و اظهارات اخير وزير خارجه آمريكا سؤال كرد كه مهمان‌پرست گفت: اگر مذاكرات با توافق طرفين صورت گيرد و نيت طرفين همكاري و حل موضوعات و مسائل مختلف بين‌المللي و جهاني باشد فكر مي‌كنيم در رابطه با زمان، مكان و ساختار مذاكرات مي‌توان به توافق رسيد و رايزني‌هايي توسط تيم‌هاي مذاكره كننده در دستور كار قرار دارد.
وي افزود: بايد در پي مذاكرات ديد كه چه مقدار با روحيه همكاري مواجه خواهيم شد و مي‌توانيم براي نتيجه‌بخش بودن مذاكرات اميدوار باشيم.
استقرار سپر موشكي ناتو در تركيه و تأثير آن بر روابط تهران و آنكارا سؤال ديگري بود كه مطرح شد كه سخنگوي وزارت خارجه، تركيه را دوست و همسايه ايران برشمرد و گفت: ما و تركيه در رايزني‌ها و ارتباطي كه با يكديگر داريم همه موضوعات را مورد بحث قرار مي‌دهيم.
وي ادامه داد: نگراني كشورهاي منطقه و جهان اسلام در رابطه با اين طرح مشكوك به مقامات تركيه منعكس شد. نسبت به اهداف اين برنامه ترديدي جدي وجود دارد، بحث اصلي اين موضوع در راستاي حمايت از رژيم صهيونيستي و حفاظت و دفاع از آن در مقابل تجاوزات و جنايتي است كه انجام مي‌دهد.
مهمان‌پرست ادامه داد: در رايزني‌هايي كه صورت مي‌گيرد اميدواريم كشورهاي منطقه با همبستگي و مشاركت خود اجازه ندهند اينگونه اقدامات در منطقه صورت گيرد. اين توانايي به اندازه كافي در كشورهاي منطقه وجود دارد كه با مشاركت و همكاري، امنيت منطقه را تأمين و به كسي اجازه تعرض ندهد.
خبرنگاري در پايان در خصوص آغاز مانور ولايت 3 و ارتباط آن با مذاكرات ايران و گروه 1+5 سؤال كرد كه سخنگوي وزارت خارجه در اين باره گفت: كشوري كه مي‌خواهد از استقلال خود دفاع كند و تجربه مشاهده توطئه‌هاي مختلف را در طول ساليان بعد از انقلاب داشته، حتماً با آمادگي دفاعي و‌ نشان دادن قدرت دفاع از كشور و تماميت ارضي، هم در صلح و امنيت منطقه نقش خواهد داشت و هم بازدارندگي را در طرف مقابل ايجاد خواهد كرد.
به گفته وي نيروهاي دفاعي ايران كه آمادگي خود را به نمايش مي‌گذارند نشانگر نقش مؤثر جمهوري اسلامي در ايجاد صلح و ثبات در منطقه و توانايي‌هاي بالاي دفاعي آن براي بازدارندگي از هر گونه نيت سوء نسبت به كشور و كشورهاي منطقه است و هر چقدر كشورهاي منطقه تواناتر و مقتدرتر از خود و منطقه دفاع كنند خطر رژيم‌هاي مخالف منافع كشورهاي منطقه را كم كرده و در آنها حالت بازدارندگي ايجاد خواهد كرد.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: