يادداشت‌هاي شخصي محمود عباس از روند سازش-43
يادداشت‌هاي شخصي محمود عباس از روند سازش-43
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش فارس، كتاب خاطرات محمود عباس از جمله اسنادي است كه مي‌تواند براي محققين روند سازش و علاقمندان حوزه فلسطين مفيد باشد چرا كه عباس از جمله كليدي‌ترين مهره‌هاي روند سازش بوده است.
اگرچه اين خاطرات بيشتر حول محور مذاكرات اسلو و قبل از آن دور مي‌زند ولي اطلاعات ناب آن درباره نوع نگاه مبارزان فلسطيني با گرايشات غيراسلامي و غيرجهادي، نحوه ارتباط آنها با گروههاي صهيونيست از ابتدا تاكنون و روند سازش مي‌تواند براي مخاطبان آن جالب باشد. ضمن اينكه قاعدتاً نبايد از اين كتاب انتظار داشت تا با نگاه جهادي و اصيل مقاومت به موضوع بنگرد.

خبرگزاري فارس نيز به جهت اهميت اين موضوع، كتاب خاطرات محمود عباس را به طور كامل و به شكل سلسله وار منتشر مي‌كند.
قسمت چهل و سوم اين مطلب به خوانندگان محترم ارائه مي‌شود:

*نگراني سازمان آزادي بخش فلسطين از بازگشت شامير

ما در پاسخ به اين نامه و پرسش هايي كه اين شخصيت بزرگ اسرائيلي مطرح كرده بود، ما نيز اين نامه را از طريق سعيد كنعان ارائه داديم:
اكنون كه نتايج انتخابات مشخص شده است، مي خواهيم به اطلاع شما برسانيم كه ما از بيم بازگشت دوباره شامير به قدرت و از دست رفتن فرصت صلح، يك دوره پر از دغدغه و سردرگمي را سپري كرديم.
به همين دليل ما اميدوار بوديم رابين در انتخابات پيروز شود. چراكه ما از برنامه حزب كار و نيز محتواي بحث ها و تبادل نظرهاي صورت گرفته در كنگره اين حزب به خوبي آگاه بوديم و نيز از اظهارات رابين در جريان رقابت هاي انتخاباتي اطلاع داشتيم.
ما، اگرچه در متحد كردن فهرست نامزدهاي عرب[شركت كننده در انتخابات كنيست] موفقيتي كسب نكرديم، اما مي توانيم بگوييم تلاش هاي به كاربسته شده، در دستيابي به اين نتيجه نهايي انتخابات، كمك كرده است. همين نتيجه اي كه اميد يا فرصت هاي شامير براي بازگشت به قدرت را از بين برد.

*رابين بايد در مقابل شهروندان عرب مسئول است

دراينجا بايد به رابين بگوييم كه ما از پيروزي وي در انتخابات خرسنديم و اميدواريم بتوانيم همين را به طور علني و آشكارا اعلام كنيم. بنابراين، رابين بايد بداند كه به همان اندازه اي كه در قبال رأي دهندگان اسرائيلي مسئول است، به همين اندازه در برابر شهروندان عرب فلسطين نيز مسئول است. زيرا وي از شمار آندسته از رهبران اسرائيل است كه از شجاعت مطلوب براي ايجاد صلح برخوردار است. به همين دليل ما اميدواريم اميد رأي دهندگان اسرائيلي و نيز اميد شهروندان عرب فلسطين به نوميدي مبدل نگردد.
اگر آقاي رابين بخواهد موضع واقعي ما را بدانيد بايد توجه كند كه ما براي دنبال كردن لحظه لحظه روند انتخابات[پارلماني اسرائيل]، در نقاط مختلف جهان اقدام به ايجاد پنج اتاق عمليات نموديم.

*انتشار خبر مذاكره با رابين كار ما نبود

درباره انتشار خبر آن ديدارمحرمانه در مجله فرانسوي، در اينجا بايد تأكيد كنيم كه اين خبر هرگز از طرف ما فاش نگرديده است. شيوه انتشار خبر و نيز محتواي آن دلالت مي كند كه اين كار رقباي انتخاباتي رابين بوده است.
آنان تلاش كرده اند با ارتباط دادن برخي رويدادها به يكديگر و بافتن اين خبر بر اساس آن رويدادها، در رقابت هاي انتخاباتي به رابين ضربه بزنند. آنان در زماني كه ابوعمار در قاهره بود، باخبر شده اند كه آقاي "... " نيز در قاهره به سر مي برد. به همين دليل اين خبر را به طور تصادفي و بر اساس اين دو مسأله، ساخته و پرداخته اند.
ما كاملاً با كاهش كانال هاي ارتباطي و محدود كردن آن به همان طرفي كه شما نيز آنرا مي پذيريد، موافق هستيم. در همين حال، ما بسيار اهتمام داريم كه آشپزخانه، در زماني كه براي شما نيز مناسب است، كار خودش را شروع كند. هرچند تصور مي كنيم كه هرچه سريع تر عمل كنيم، به همان اندازه براي همگان بهتر است.
تا زماني كه ما-هر دو طرف- به دنبال صلح حقيقي و پايدار هستيم و وقتي ما -بدون نيرنگ-مقرر نموديم در يك منطقه واحد، بايكديگر همزيستي داشته باشيم، پس ما بايد از هم اكنون به ساختن پل هاي اعتماد و اطيمنان اقدام نماييم و كدورت ها و گلايه ها و ... را كنار بگذاريم.

*شجاعتي كه غوغا سالاري ناميده شد

بنيادگرايان، شجاعت رابين در طرح برخي از انديشه هاي مثبت براي دستيابي به راه حل[براي پايان منازعه] در اثناي رقابت هاي انتخاباتي را تعصب و غوغاسالاري ناميده اند. اما اين شجاعت، از شجاعت رهبران فلسطيني در پشت سرگذاردن همه مشكلات فراروي خويش در عرصه فلسطين و كشورهاي عربي براي اعلام پذيرش مشروعيت قوانين و قطعنامه هاي بين المللي، بالاتر و با ارزش تر بود. همچنانكه از شجاعت رهبران فلسطيني در اعلام پذيرش انديشه هاي مطرح شده از سوي جرج بوش و پذيرش محتواي نامه هاي دعوت كننده به صلح و نيز نامه تضيمن هاي آمريكا، بالاتر بود.
باتوجه به چنين اقدامات شجاعانه از سوي دو طرف، ديگر باعث تأسف است كه يكي از ما بياييم و بر مسائلي تكيه و اصرار كنيم كه از پيش مي دانيم به تحقق امنيت و ثبات و همزيستي هيچ كمكي نمي كنند. ما پيش از اين تلخ و شيرين همزيستي را در اندلس بايكديگر تجربه كرده ايم. ما در آنجا در كنارهم زيست كرديم و با هم از آنجا بيرون رانده شديم.

*طرح كشور كنفدرالي با قدس خواسته اصلي ما است

به همين دليل در پاسخ به سوال شما درباره تصور ما از مرحله انتقالي(بند شماره 1 )، بايد بگوييم كه تصور ما از اين مرحله، هماني است كه در نامه تضمين هاي آمريكا آمده است. يعني انتقال مسالمت آميز و سازمان يافته قدرت از اسرائيلي ها به فلسطيني ها؛ تا فلسطيني ها بتوانند تصميم گيري هاي سياسي و اقتصادي خويش و تصميم هاي تأثيرگذار بر آينده شان را در دست داشته باشند. ما با ذهني باز و شجاعانه از رابين خواهيم خواست اين موضوع را عملياتي سازد. چراكه -به گفته خودش- رأي دهندگان اسرائيلي پياده كردن موضوع تشكيلات خودگردان(بند شماره 5) را به وي تفويض كرده اند. البته از رابين خواهيم خواست، ايجاد حكومت خودگردان را به عنوان بستري براي ورود به مرحله نهايي(طبق اظهارات وي در برنامه هاي انتخاباتي اش) قرار دهد.
پايان يافتن گزينه اردن(بند شماره 6) در سياست اسرائيل، يك نشانه مثبت است. طرح اينكه سقف مذاكرات، ايجاد دولت كنفدرالي [ميان فلسطين و] اردن مي باشد، نشانه درك كامل آينده منطقه مي باشد. ما نه تنها با اين امر موافق هستيم، بلكه خواستار اجراي آن نيز مي باشيم. سوال ما درباره ايجاد كنفدرالي سه جانبه اي كه اسرائيل نيز در آن باشد، فقط برخاسته از تمايل واقعي ما به مستحكم تر شدن پايه ها و بنيادهاي همزيستي و نيز براي تأكيد بر اين است كه ما دست خود را براي برقراري صلحي حقيقي دراز مي كنيم كه مبتني بر فريب و نيرنگ نباشد. تحقق چنين مسأله اي نيازمند وجود اراده از سوي همه طرف ها مي باشد. نمي توان اين مسأله را از روي اكراه و بي ميلي محقق ساخت. چه بسا كه در آينده، فرصتي مناسب به دست آيد و همه اين طرف ها احساس كنند كه مصلحت آنان در تحقق همين مسأله است و در نتيجه براي آن تلاش كنند(بند شماره 8)

ادامه دارد....


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: