امام جمعه موقت تهران:
امام جمعه موقت تهران:
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش خبرگزاري فارس از قزوين، آيت‌الله سيد احمد خاتمي شنبه شب در همايش عاشورائيان ولايت‌مدار كه در سالن اجتماعات دانشگاه بين‌المللي امام خميني (ره) قزوين برگزار شد، اظهار داشت: مجالس امام حسين (ع) بوستان بهشت است كه هيئت‌هاي عزاداري در برگزاري آن نقش دارند.
وي ادامه داد: هيئت‌هاي عزاداري در طول تاريخ‌ بيشترين نقش را براي در اهتزاز بودن پرچم سالار شهيدان امام حسين (ع) داشتند، اين پرچم را اين افراد در شرايط سخت به اهتزاز درآوردند و اين پرچم نماد اسلام و قرآن است.
امام جمعه موقت تهران اضافه كرد: پيامبر گرامي اسلام فرموده‌اند حسين چراغ فروزان هدايت و كشتي نجات است؛ زماني كه پيشينه عزاداري‌ها را بنگريم،‌ مشاهده مي‌كنيم كه شايد گاهي در بعضي جاها چراغ خدا و پيامبر خاموش است ولي چراغ حسين (ع)، چراغ خدا و پيامبر را روشن نگاه داشته است.
وي در ادامه با اشاره به دوران رضاخان در مبارزه با اعتقادات ديني مردم افزود: رضاخان فردي بسيار بي‌دين و بي‌سواد بود وي براي مبارزه با دين سه موضوع را هدف قرار داد؛ نخستين موضوع حجاب خواهران بود كه به طرز وحشيانه با چادر مبارزه كرد، موضوع دوم روحانيت بود كه در آن دوران رضاخان بيان كرد كه در هر شهر يك عمامه به سر بس است و هدف اين بود كه حوزه‌هاي علميه را منهدم كند كه اين امر نيز صورت گرفت و فقط حوزه علميه قم با تدبير آيت‌الله حائري يزدي با تلاش فراوان باقي ماند.
خاتمي عنوان داشت: موضوع ديگري كه رضاخان با آن مبارزه مي‌كرد، عزاداري‌هاي سيدالشهدا بود و اين عزاداري‌ها را جرم تلقي كرده به طوري كه شركت‌كنندگان در اين مراسم دستگير و از آنها تعهد گرفته مي‌شد؛ علت اين مخالفت‌ها نيز اين بود كه عزاداري‌ها سنبل دين و احياي مكتب است.
وي با اشاره به عزاداري‌ها در انقلاب توضيح داد: در انقلاب بستر عزاداري‌ها و گلستان هيئت‌ها روئيد و خواستگاه انقلاب ما 15 خرداد سال 1342 برابر با 12 محرم است كه در آن سال عزاداران در حمايت از امام خميني به خيابان‌ها آمدند و در آن شرايط ليبرال‌ها و ملي‌گراها مي‌گفتند كه نهضت 15 خرداد نهضت كور بود در حالي كه اين نهضت ايران را روشن كرد.
عضو مجلس خبرگان رهبري در ادامه به اركان اساسي هيئت‌هاي عزاداري اشاره كرد و بيان داشت: مجالس عزاداري و هيئت‌ها داراي سه ركن اساسي هستند، نخستين ركن مردم به ويژه جوانان هستند كه با حضورشان مجالس عزاداري امام حسين (ع) را باشكوه برگزار مي‌كنند، اين حضور مقدس است و اين قدم‌هاي شايسته بالاترين تكريم است.
وي يادآور شد: خدمت به عزاداران امام حسين (ع) عبادت بزرگي است و اجر دارد، هيچ كس را نبايد در اين مجالس تحقير كرد به ويژه كودكان را و اگر كودكي نيز در مجلس عزاداري امام حسين (ع) سرو صدا كرد بايد با او آرام رفتار شود زيرا او نيز جزو عزاداران امام حسين محسوب مي‌شود.
خاتمي تصريح كرد: بايد به كودكان و نوجوانان در مجالس عزاداري احترام گذاشته شود چراكه راندن كودك از مجلس امام حسين (ع) موجب مي‌شود تا او نسبت به اين مجالس نگاه خوبي نداشته باشد.
وي ادامه داد: ركن ديگر مجالس عزاداري و هيئت، روساي هيئت‌ها هستند كه مجلس عزا با مديريت آنها شكل مي‌گيرد و در واقع رئيس هيئت شدن انتصاب به حسين يافتن است و اين انتصاب نيز مسئوليت مي‌آورد و چنين فردي بايد پاك چشم‌ترين، مومن‌ترين و متدين‌ترين فرد باشد و بايد حرمت انتصاب را حفظ كند.
امام جمعه موقت تهران خطاب به روساي هيئت‌هاي عزاداري گفت: شما امانت‌دار هستيد و نفيس‌ترين امانت‌ها در دست شماست؛ اين امانات جوانان هستند كه بايد برنامه‌ريزي براي حضور جوانان در هيئت‌ها صورت گيرد و در اين مراسم علاوه بر عزاداري و سينه‌زني مسائل لازم شرعي، روزه و نماز، روابط محرم و نامحرم، پوشش مشروع براي خانم‌ها و آقايان و ... توسط علما گفته شود.
وي با بيان اينكه در اين جلسات بايد اخلاق اسلامي و فرهنگ دين آموزش داده شود و مباحث اعتقادي مطرح شود، تأكيد كرد: ده‌ها سايت اينترنتي به جان اعتقادات جوانان افتاده‌اند كه بايد با اين سايت‌هاي ضد خدا، ضد پيامبر و ضد مهدويت مقابله شود و مبادا در هيئت‌ها فقط به عزاداري اكتفا شود و بايد در كنار عزاداري به اين موارد نيز پرداخته شود.
خاتمي ادامه داد: نكته‌اي كه در اين بين بايد مورد توجه قرار گيرد، اين است كه حيف است كالاي عزاداري با كالاي سخيف دنيا عوض شود، رقابت‌هاي شرك‌آلود و منم منم‌ها مطرح شود بايد اينها كنار گذاشته شود و آنچه در صحنه نگاه داريم بايد هياهوي مقدس براي امام حسين (ع) باشد.
وي سومين ركن مجالس عزاداري را خطبا و روحانيون دانست و اظهار داشت: مجلس امام حسين (ع) مجلس روشنگري اهداف سالار شهيدان است و ما بايد در اين مجلس جبهه امام حسين (ع) و يزيد را مشخص كنيم و نسبت به اين موضوع روشنگري شود.
عضو مجلس خبرگان رهبري اعلام كرد: جبهه امام حسين (ع) دين، ايثار در راه خدا و ولايت‌مداري است و جبهه يزيد دين‌ستيزي، گذشت در راه اهداف شيطاني و ولايت‌ستيزي است.
وي در خصوص طرح مسائل سياسي در هيئت‌ها و مجالس عزاداري تصريح كرد: تمام نهضت امام حسين (ع) سياسي است، اما سياسي مقدس نه سياسي آلوده و بايد در مجالس عزاداري رهنمودهاي رهبري تبيين شود و رهبر ما فراجناح و فراحزب است.
خاتمي افزود: هيئت و مسجد نبايد كانون حزبي باشد و محراب و منبر نيز نبايد تريبون حزبي شود، تبيين رهنمودهاي رهبري تبيين حرف‌هاي حزبي و گروهي نيست، رهبري حجت شرعي ما هستند و خطباي مجالس امام حسين در كنار عزاداري مسائل سياسي، شرعي، آيه، روايت و اخلاق و روضه‌خواني را داشته باشند تا جواني كه در اين مجلس حضور مي‌يابد از هر حيث اشباع شود.
وي با اشاره به اهميت مداحي‌ها گفت: مداحي فاخر يك هنر است و مداحي و خطابه متمم هم هستند و مداحي شور و خطابه شعور ديني است كه اگر اين دو به هم گره بخورد ماندگار مي‌شود و با هم بودن اين شور و شعور ديني موجب مي‌شود عزاداري امام حسين در اين خط بماند.
امام جمعه موقت تهران يادآور شد: رهبري در جمع مداحان فرمودند كه غزليات اخلاقي مربوط به ايمان به قيامت، اخلاقي و اجتماعي را نيز بخوانيد زيرا گاهي يك غزل كار سخنراني را مي‌كند.
وي عنوان داشت: مداحان بايد سبك سنتي را حفظ كنند و گره دادن ديروز و امروز هنر بزرگ مداحي است و فتنه يزيدي را با فتنه اخير گره بزنند؛ مداحان بايد احساس تعهد و وظيفه كرده و گره دادن ديروز و امروز هنر است.
خاتمي گفت: برخي مداحان تصور مي‌كنند كه هرچه سبك‌هاي نو وجود دارد، جذاب است و از اين سبك‌ها استفاده مي‌كنند در صورتي كه اينگونه نيست و نكته ديگري كه بايد مورد توجه مداحان قرار گيرد مسئله بزرگنمايي است كه در بحث ذكر مصائب نبايد روضه دروغ خوانده شود البته پرورش روضه و با زمان حال سخن گفتن در روضه و تحليل عاطفي دروغ نيست.
وي خاطرنشان كرد: خوشبختانه ما شاهد ارتقاي محتوايي در بين مداحان هستيم و اميدواريم مجالس فاخر حسيني را هرچه بهتر برگزار كنيم.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: